torsdag 20 augusti 2015

Not that kind of girl: en ung kvinna berättar vad hon "lärt av livet"

Titel: Not that kind of girl: en ung kvinna berättar vad hon "lärt av livet"
Författare: Lena Dunham
Antal sidor: 308
Utgivningsår: 2014

Handling: Lena Dunham är kanske mest känd som skaparen av tv-serien Girls. I Not that kind of girl berättar hon om sitt liv. Dunham skriver om kärlek och sex, kroppen, hypokondri, vänskap, arbetslivet och mycket, mycket mer.

Tankar: De flesta verkar hylla Lena Dunham. Och ja, det är svårt att inte tycka om henne. Dunham verkar vara så rolig, cool och träffsäker. När jag läser Not that kind of girl slås jag av att jag gång på gång tänker: "åååh, har hon också känt/tänkt/gjort så...?". Det blir med andra ord en hel del igenkänningshumor. Dunham berättar till exempel om den gången hon som hon hade körtelfeber och "... var så sjuk att jag inte ens orkade skrynkla ihop ansiktet när jag grät". Been there, done that.

Att jag har roligt när jag läser Dunhams bok måste ju ses som ett ganska bra betyg. Det enda som ställer till det för mig är upplägget. Boken är uppdelad i en mängd avsnitt där Dunham berättar små anekdoter ur sitt liv. I mina ögon blir texten lite sönderstyckad, vilket gör att det är svårt att få upp något läsflyt. Så ja, Not that kind of girl är underhållande, men fantastisk? Njaa... Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar