tisdag 18 augusti 2015

Luise Justine Mejer: en kärlekshistoria från 1700-talets Tyskland

Titel: Luise Jusine Mejer: en kärlekshistoria från 1700-talets Tyskland
Författare: Astrid Lindgren
Antal sidor: 25
Utgivningsår: 1975

Handling: Efter år av vänskap och brevväxling utvecklas kärlek mellan två personer.

Tankar: Luise Justine Mejer är en kort liten berättelse av Astrid Lindgren. Oavsett om hon skriver för vuxna eller barn lyckas hon alltid fånga mig direkt med bara några få rader.

 "Jag kan aldrig sluta gräma mig över hennes sorgliga öde den där hemska fredagsmorgonen i juni 1786. Varför måste hon dö, när hon nu äntligen... men vi ska inte gå händelserna i förväg! Det är bäst att börja från början, förslagsvis tio år tidigare, den 2 september 1776."

Lindgren ger läsaren en tragisk berättelse om kärlek i 1700-talets Tyskland. Luise Justine Mejer blir visserligen ingen ny favorit hos mig, men en fin lässtund blir det i alla fall. Det är så roligt att Novellix lyfter fram den här novellen som annars hade gått mig helt förbi. Luise Justine Mejer finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar