tisdag 28 juli 2015

Sörja för de sina

Titel: Sörja för de sina
Författare: Kristina Sandberg
Antal sidor: 500
Utgivningsår: 2012

Handling: Kriget är över, Tomas är nykter och den nya lägenheten är stor och modern. Ändå har Maj svårt att glädjas. Den ständiga oron och sorgen efter dem som inte finns längre är tung att bära.

Tankar: Sörja för de sina är den andra delen i Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj. Vid det här laget har Maj tagit sig igenom den första tiden i den nya rollen som fru och mor. Livet rullar på, och mycket känns igen från den första boken. Läsaren får ta del av släktsammankomster, matlagning, bakning och rösten i Majs huvud som aldrig tröttnar på att skjuta in små kritiska kommentarer. Hon är ju ofta ganska ängslig och orolig, den där Maj. Ändå tycker jag att man kan börja ana ett visst självförtroende - middagsbjudningar, hushållsarbete och skötsel av småbarn verkar inte längre lika skrämmande som när allt var helt nytt.

Visst kan jag bli lite trött på Maj ibland, men för det mesta tycker jag så himla mycket om henne. Det är så fint att få ta del av all praktisk kunskap som hon och hennes genration sitter på. Motvilligt får jag även erkänna att jag känner igen mig i en del av Majs sämre sidor, och det gör nog att jag fäster mig lite extra vid henne. Nu ser jag fram emot sista delen i Sandbergs trilogi.

Sörja för de sina finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Tips! 29/7 sänds Kristina Sandbergs sommarprat i P1. Det tänker jag inte missa för allt i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar