tisdag 23 juni 2015

Elefanten som gick upp i rök

Titel: Elefanten som gick upp i rök
Författare: Haruki Murakami
Antal sidor: 383

Handling: I 17 berättelser beskriver Haruki Murakami hur surrealismen smyger sig in i vardagen. En elefant går upp i rök, små tv-människor invanderar en mans tillvaro och ett par ger sig ut i storstadsnatten för att råna ett bageri.

Tankar: Att läsa en novellsamling av Murakami är lite som att sätta i sig en stor påse godis: Det är gott i början, men efter för stora mängder blir man mätt, på gränsen till illamående. Samma sak gäller Murakamis berättelser. Jag älskar ju hans sätt att skriva och väva in surrealismen i vardagen, vilket gör att jag har svårt att sluta läsa när jag väl har börjat. Efter några berättelser tar det dock stopp. Jag blir proppmätt. Kanske beror det på att Murakami skriver så intensiva och detaljerade noveller. I små mängder fungerar det bra, men det passar inte riktigt för sträckläsning. Nästa gång jag läser någon av hans novellsamlingar ska jag försöka portionera ut det lite bättre.

Det är alltid svårt att sammanfatta en novellsamling. Bland Murakamis 17 små berättelserär det några som fastnar och dröjer sig kvar, och andra som mest ögnas igenom. Överlag tycker jag dock att det är en fin samling som kryper in i huvudet och leker lite med tankarna. Väl värd att läsas. Elefanten som gick upp i rök finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Denn här står i bokhyllan och skall förhoppningsvis bli läst under året.

    SvaraRadera