söndag 12 april 2015

I Skymningslandet

Titel: I Skymningslandet
Författare: Astrid Lindgren
Antal sidor: 19
Utgivningsår: 1949

Handling: Göran ligger hela dagarna i sin säng i lägenheten på Karlbergsvägen. Han har ont i benet och kommer kanske aldrig mer kunna gå. På kvällarna knackar herr Liljonkvast på fönstret och tar med Göran till Skymningslandet, en plats där allt är möjligt.

Tankar: Novellix nyutgåva av Astrid Lindgrens I Skymningslandet är den finaste lilla novell man kan tänka sig. Lindgren har skrivit en berättelse som är full av vemod, äventyr och fantasi, och allt detta på bara några få sidor. Visst känns temat igen. Precis som i Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta handlar I Skymningslandet om en pojke som får lämna sin dystra tillvaro för en plats där allt är lite ljusare och bättre.
"Det var i skymningen. Borta i vrårna var det alldeles mörkt. Jag ville inte tända lampan, för jag hade just hört mamma säga det där till pappa ute i köket, och jag låg och funderade på om jag verkligen aldrig skulle kunna gå mer, och jag tänkte på metspöet, som jag hade fått på min förra födelsedag, och som jag kanske aldrig skulle få använda, och - ja, det kan väl hända, att jag grät lite. Då hörde jag en knackning på fönstret." s. 4
Herr Liljonkvast och Göran flyger genom Stockholm. De passerar de gamla Klarakvarteren, Kronobergsparken, Sankt Eriksgatan, Djurgården och Skansen. Björnar dricker sockerdricka och syrenerna blommar. Det är en så fin och mysig skildring av Stockholm, och jag älskar att Lindgren väver in sin fantasi i miljön.

I Skymningslandet borde läsas av alla, stora som små. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Visste inte att Astrid Lindgren även skrev noveller.

    SvaraRadera