lördag 20 december 2014

Titta Madicken, det snöar!

Titel: Titta Madicken, det snöar!
Författare: Astrid Lindgren
Illustratör: Ilon Wikland
Antal sidor: 32
Utgivningsår: 1983

Handling: När Madicken och Lisabet vaknar en morgon och upptäcker att snön har lagt sig över Junibacken måste de genast ut och leka! Dagen därpå har Madicken fått feber. Lisabeth och Alva åker in till staden för att köpa julklappar, men på något sätt lyckas Lisabet komma bort. Plötsligt befinner hon sig ensam mitt ute i skogen...

Tankar: Snödrivor, pepparkaksbak, julklappsinköp och slädar - det mesta finns med när Astrid Lindgren beskriver den idylliska tillvaron på Junibacken runt jul. Ilon Wiklands fantastiska illustrationer sätter färg på berättelsen och hennes vinterlandskap får mig nästan att vilja dyka in i boken. (Åh vad jag saknar snön, Stockholm är dessvärre mer grått än vitt vid det här laget).

Ännu en gång blir jag påmind om att man blir aldrig för stor för Astrid Lindgren. Titta Madicken, det snöar! borde läsas av alla som är som är i behov av lite extra julstämning. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

3 kommentarer:

  1. Astrid Lindgrens historier är ju alltid lika underbara :) Man får sådan julstämning :)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad mysigt! Skulle också vilja läsa den här så här i juletider :)

    SvaraRadera
  3. Av alla Astrids karaktärer var Madicken den jag gillade bäst (och även lekte att jag var mest)!

    SvaraRadera