torsdag 30 oktober 2014

Gone Girl

Titel: Gone Girl
Författare: Gillian Flynn
Antal sidor: 555
Utgivningsår: 2012

Handling: Nick och Amy verkar ha allt: Pengar, utseende och ett liv i New York. När de bestämmer sig för att lämna storstaden för en tillvaro i Missouri verkar allt rasa ihop. Ekonomin blir sämre, grälen avlöser varandra och stämningen blir allt mer pressad i huset. På deras femte bröllopsdag är Amy försvunnen och misstankarna riktas snabbt mot Nick.

Tankar: Det är en stadig bok det här, över 500 sidor och tung. Ändå har den fått följa med överallt. Alltid i väskan, nära till hands på tunnelbanan. När jag nu för tiden märker att boken inte längre ligger kvar i väskan drabbas jag nästan av separationsångest. Fina, spännande, kluriga och välskrivna Gone Girl. Jag vill inte att den ska vara slut.

Jag inser redan nu att den här texten mest kommer innehålla en himla massa beröm. Det är svårt att vara konkret när det gäller bra böcker (när en bok är riktigt bra känns det ju i hela magen, och hur skriver man om en magkänsla till något konkret?). Jag älskar att försvinna in i den amerikanska småstadsmiljön där tillvaron har blivit rubbad av fallet med Amy. Viskande grannar och beskrivningar av en näst intill hysterisk övervakning i media lägger en mörk, klaustrofobisk filt över hela berättelsen. Vändningarna är tvära och många och jag märker att jag inte kan lita på någon. Gone Girl är precis som en bra thriller ska vara: mörk, bitter, spännande och oförutsägbar.

Det här var mitt första möte med Gillian Flynn, men definitivt inte det sista. Gone Girl är den perfekta höstläsningen och finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar