söndag 5 oktober 2014

Expeditionen: min kärlekshistoria

Titel: Expeditionen: min kärlekshistoria
Författare: Bea Uusma
Antal sidor: 313
Utgivningsår: 2013

Handling: I juli 1897 reser Andréexpeditionen, bestående av tre män, iväg i en vätgasballong. Målet är Nordpolen, men under resan går något fel. 33 år senare hittas männens kroppar på en glaciärö. På platsen finns även dagböcker och spår efter deras försök att överleva på den öde ön.

Tankar: I Expeditionen: min kärlekshistoria får läsaren följa Bea Uusmas sökande efter pusselbitar. Varför dog expeditionens medlemmar, trots att de hade stora förråd med mat, kläder, utrustning och ammunition? Bea söker svar i arkiv, jordlager, obduktionsprotokoll, nagelfragment och packlistor. Hon reser till Arktis och Nordpolen, träffar brottsplatsutredare och undersöker trasiga klädesplagg. Så otroligt nördigt och spännande.

Jag fascineras av människor som snöar in på ett smalt område och lär sig allt, och Uusma verkar minst sagt höra till dem som aldrig blir mätta på information. Hennes besatthet driver henne till att smaka på lera från havets botten och slå över hundra år gamla telefonnummer till expeditionens medlemmar. Efter läsningen känner jag mig nästan mer tagen av hennes engagemang än av Andréexpeditionen i sig. Uusma har en förmåga att fånga in läsaren i samma besatthet som hon själv befinner sig i. Intresset smittar av sig och det blir snart omöjligt att lägga undan boken. Dessutom är den illustrerade utgåvan en fröjd för ögat, full av bilder, färg och fina typsnitt. Tänk om all facklitteratur kunde vara så här.

Expeditionen: min kärlekshistoria är ren läsglädje. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar