söndag 26 oktober 2014

De fördömda

Titel: De fördömda
Författare: Joyce Carol Oates
Antal sidor: 689
Utgivningsår: 2013

Handling: Våren 1905 drabbas universitetsstaden Princeton av en förbannelse. En brud rövas bort från altaret av en främling och en avliden flicka börjar visa sig.

Tankar: Jag brukar vara svag för Joyce Carol Oates böcker. Hon gör djupdykningar ner i det amerikanska samhället, i trasiga relationer och mörka livsöden. Det är ofta känslomässigt krävande att läsa Oates, men också väldigt givande.

Jag har ytterligare en svaghet: Jag älskar berättelser som skildrar historiska miljöer, gamla hus och mystiska händelser. De fördömda är just en sådan bok, och dessutom skriven av Joyce Carol Oates. Gissa om jag fick höga förväntningar när jag fick höra talas om den? Men, som jag har konstaterat tusen gånger tidigare: Höga förväntningar stjälper mer än det hjälper. De fördömda blev ett platt fall, och kanske årets största besvikelse.

I nästan en månad har jag dragits med den här boken. På tunnelbanan, i sängen och i läsfåtöljen. Trots mängder av lästillfällen lyfter den aldrig. I vanliga fall har Oates en förmåga att skriva in sina berättelser under huden på mig, men den här gången känner jag ingenting. Inget engagemang, ingen nyfikenhet, inget intresse. Det stora persongalleriet gör det svårt att få grepp om karaktärerna I samma ögonblick som jag tycker att jag börjar intressera mig för någon byter Oates fokus och riktar in sig på någon annan. Jag kan inte låta bli att jämföra, för i tidigare böcker har det varit precis tvärt om. Oates har aldrig dragit sig för att gräva sig djupare och djupare ner i sina karaktärer, och det är något som jag har tyckt så himla mycket om. Jag saknar den gamla Oates helt enkelt.

De fördömda finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar