söndag 7 september 2014

Guldflickan

Titel: Guldflickan
Författare: Hannele Norrström
Illustratör: Sven Nordqvist
Antal sidor: 26
Utgivningsår: 1995

Handling: När en flicka förvandlas till en guldstaty ger sig hennes vän ut på jakt efter en trollkunnig gumma. Det blir ett äventyr som fylls av mörka grottor, ilskna örnar, trollkarlar och magiska vattenfall.

Berättelsen skrev den 9-åriga Hannele Norrström under sin tid på sjukhus. Boken gavs ut med illustrationer av Sven Nordqvist, men tyvärr fick Hannele aldrig uppleva detta.

Tankar: Jag läser om barndomsfavoriten Guldflickan. (Under en period under min uppväxt lånade jag den om och om igen på biblioteket. Sedan dess har det gått 15-20 år.) Det är onekligen lite speciellt att läsa om gamla favoritböcker från barndomen. En del av mig färdas tillbaka i tiden och återupplever den där magiska äventyrsvärlden som Guldflickan rymmer, en annan del blir lite besviken: Var det inte mer än så här?

Jag har inga problem med att förstå varför mitt 5-åriga jag tyckte så mycket om den här boken. Ett barn skriver om vad barn vill läsa, och Hannele Norrströms berättelse innehöll allt jag ville läsa/höra om. Dessutom älskade jag (och älskar) Sven Nordqvists illustrationer. Nu när jag läser Guldflickan som vuxen är jag mer medveten om kontexten som den här berättelsen blev till i, och det ger så klart läsningen en mörkare dimension.

Sammanfattningsvis: Jag njuter fortfarande av bilderna och berättelsen, men den bästa upplevelsen fick jag som barn. Jag väljer lägga den upplevelsen på minnet istället. Nedan ser ni några av Sven Nordqvist fina illustrationer:



2 kommentarer:

  1. Det är ingen berättelse jag har läst, men gärna skulle läsa! Det är lite klurigt att läsa böcker med så många barndomsminnen. :)

    SvaraRadera