tisdag 16 september 2014

Brottsplats Stockholm

Titel: Brottsplats Stockholm
Författare: Börje Heed
Antal sidor: 378
Utgivningsår: 2014

Handling: Under många år var Börje Heed kriminalreporter på Aftonbladet. I Brottsplats Stockholm har hans bästa historier om 1900-talets Stockholm samlats ihop.

Tankar: Brottsplats Stockholm är framför allt tre saker: spännande, lättläst och lärorik. I korta avsnitt berättar Börje Heed om mord, rån, försvinnanden och explosioner i 1900-talets Stockholm. De korta avsnitten kräver ingen djupare koncentration av läsaren och passar därför bra när det bara finns en kort stund över: i kollektivtrafiken, i väntan på någon eller i sängen när det är troligt att man snart kommer vara för trött för att läsa. Det är så jag har läst den. Sporadiskt.

Fördelen med Brottsplats Stockholm är att den passar när inget annat gör det.( För mig tar det ofta emot att plocka upp en bok när jag vet att jag snart kommer bli avbruten.) Att läsa böcker där nya historier ständigt avslutas och påbörjas är dock ganska energikrävande. Många gånger under läsningen kan jag sakna att få dyka ner i en berättelse och låta timmarna gå. Jag vill ju veta mer! Istället blir jag hela tiden snopen över att berättelserna tar slut, just när jag har börjat komma in i dem.

Något som jag tycker desto mer om är den kronologiska ordningen. Boken är indelad i fyra delar efter fyra olika tidsperioder: "Sekelskifte i Stockholm", "Fifflare i krigstid", "Mord i välfärdslandet" och "Stockholm har blivit kallt". Den kronologiska ordningen tillåter läsaren att få en helhetsbild av hur samhället har sett och förändrats över tid.

Brottsplats Stockholm handlar om verkliga händelser, människor, brott och livsöden. Finfin läsning med andra ord! Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar: