söndag 27 juli 2014

Ensam i Berlin

Titel: Ensam i Berlin
Författare: Hans Fallada
Antal sidor: 692
Utgivningsår: 1947

Handling: Året är 1940 och arbetarklassparet Anna och Otto Quangel lever ett stillsamt liv i Berlin. När deras son stupar i kriget kastas tillvaron omkull. De plågas av förlusten och bestämmer sig för att motarbeta nazismen. Med risk för sina liv börjar Anna och Otto placera ut hundratals handskrivna kort i staden. Genom korten uppmanar de Berlins invånare att göra motstånd mot regimen.

Tankar: När 2014 närmar sig sitt slut är jag övertygad om att Ensam i Berlin kommer ligga högt upp (kanske högst) på listan över årets bästa läsning. Berättelsen som bygger på verkliga händelser vrider om i magen, hjärtat och huvudet. Den är lika fin som plågsam att läsa.

Jag älskar att följa det lågmälda, strävsamma paret som en dag bestämmer sig för att i tysthet riskera livet för något som de tror på. Författaren låter läsaren följa Anna och Otto, deras kortskrivande och vad som händer när korten har placerats ut för att hittas. Vilka hittar dem och hur reagerar de?

Men det är inte enbart Anna och Otto som läsaren får möta. I samma hus som paret bor SS-män, en pensionerad domare och en ensam, judisk kvinna. Tack vare att läsaren får ta del av deras närmsta omgivning blir bilden av 40-talets Berlin mer nyanserad. Vi möter SS-mannen, arbetarparet och den judiska kvinnan. När jag läser Ensam i Berlin önskar jag verkligen att allt ska sluta väl, men samtidigt vet jag ju att saker och ting sällan slutade väl i Nazityskland. Den vetskapen gör hela läsningen väldigt smärtsam.

Ensam i Berlin är berättelsen om verkliga händelser som ägde rum i Berlin i början av 40-talet. Under pseudonymen Hans Fallada har författaren Rudolf Ditzen skrivit en otroligt läsvärd skildring av det tyska motståndet mot Hitlers regim. Det här är en bok som kommer dröja sig kvar länge i tankarna, och jag kan inte göra något annat än att rekommendera den så varmt jag kan. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Den boken kan jag tänka mig att läsa. Tack för tipset!

    SvaraRadera