onsdag 11 juni 2014

1Q84: tredje boken

Titel: 1Q84: tredje boken
Författare: Haruki Murakami
Antal sidor: 504
Utgivningsår: 2012

Handling: Året 1984 närmar sig sitt slut när Ushikawa, en erfaren utredare, dyker upp i berättelsen. Hans uppdrag är att hitta den försvunna Aomame. Under arbetets gång dras han allt djupare in i den oförutsägbara världen 1Q84.

Tankar: För drygt ett år sedan låg jag parkerad i soffan på balkongen och läste jag Haruki Murakamis Kafka på stranden och Fågeln som vrider upp världen. Det blev två av mina största läsupplevelser under 2013. Efter det sköt förväntningarna på Murakamis resterande böcker i höjden, och med det i åtanke är det kanske inte så konstigt att den avslutande delen i 1Q84-trilogin blev en besvikelse.

Jag skulle sammanfatta 1Q84: tredje boken som en oavslutad transportsträcka. Visst finns det ljusglimtar (Murakami är ju trots allt Murakami), men för det mesta upplever jag att den sista delen är lite seg. Spänningsmomenten i de två första delarna är som bortblåsta. Händelser sammanfattas och trådar ska vävas ihop. Men nej, Murakami får inte riktigt ihop det. När boken är utläst bär jag med mig mängder av obesvarade frågor och lösa trådar. Att en bok lämnar utrymme för eftertanke är bra, men i det här fallet känns det mest halvfärdigt och oavslutat.

Jag tyckte om de två första delarna , men 1Q84: tredje boken blev tyvärr en besvikelse. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Känner verkligen för att läsa något av Murakami. Har en bok i bokhyllan. Det är så många som rekommenderar hans böcker.

    SvaraRadera