tisdag 29 april 2014

Dikter - Karin Boye

Titel: Dikter (samlingsutgåva)
Författare: Karin Boye
Antal sidor: 292
Utgivningsår: 1922-1941

Handling: Samlingsutgåvan innehåller Karin Boyes samtliga diktsamlingar: Moln (1922), Gömda land (1924), Härdarna (1927), För trädets skull (1935) och den postumt utgivna De sju dödssynderna (1941).

Tankar: I ett försök att börja läsa mer lyrik har jag sedan ett par månader tillbaka haft Karin Boyes dikter på sängbordet. Nu har jag bläddrat igenom samlingarna, men hur ska jag sammanfatta läsningen? Oavsett om det handlar om en samling med dikter eller noveller finns det alltid toppar och dalar, delar som går rakt in i läsaren och andra som förblir anonyma. Så är det även i fallet med Boyes dikter. Helhetsintrycket är dock övervägande positivt.

Som en relativt ovan läsare av lyrik är det kanske inte så konstigt att jag fastnar för dem mer kända delarna ur Boyes produktion. Lyrik behöver ofta lite tid och eftertanke, och därför upplever jag att det som verkar bekant har lättare för att nå fram. "I rörelse" ur Härdarna och "Ja visst gör det ont" ur För trädets skull är exempel på välbekanta dikter som är svåra att inte tycka om.

Natur och religion är teman som genomgående återfinns i hela samlingsutgåvan. Jag tycker om Boyes sätt att beskriva naturen och fastnar därför lite extra för den första diktsamlingen Moln, i vilken just naturen får stort utrymme. Här beskriver hon bl.a. molnen, lönnen, den tidiga morgonen, sommarnatten och vinternatten. Överlag finns det en enkelhet i dikterna, både form- och innehållsmässigt. Stora tankar kommer till uttryck med enkla ord, något som är väldigt tydligt i två av mina favoriter: "Små ting" och "Du är min renaste tröst". Vidare fascineras jag hur Boye arbetar med kontraster. I "Min hud är full av fjärilar" ur För trädets skull fungerar diktens två strofer som motpoler. Övergången från raderna om den lugna ytan till det stormiga inre är otroligt effektfull och gör stort intryck.

Med den här första genomläsningen har jag bara börjat skrapa lite på ytan av Boyes diktsamlingar. Första intrycket är dock positivt och hädanefter ska jag försöka plocka fram dem lite då och då.

2 kommentarer:

  1. Ååå kommer ihåg när jag gjorde ett arbete om karin Boye och fick MVG på högstadiet!

    SvaraRadera
  2. En utställning om Karin Boye kan man se på Fullersta gård nära Huddinge centrum. Hon bodde i Huddinge som ung vilket var okänt för mig innan jag så utställningen. Tycker mycket om många av hennes dikter.

    SvaraRadera