tisdag 25 februari 2014

Doktor Sömn

Titel: Doktor Sömn
Författare: Stephen King
Antal sidor: 511
Utgivningsår: 2013

Handling: Danny Torrance har ett långt alkoholmissbruk bakom sig. I ett försök att nyktra till och förbättra sitt liv slår han sig ner i New Hampshire och börjar arbeta som vårdare på ett sjukhem. Med sin synska förmåga skänker han ro och tröst till dem som snart ska dö. Danny trivs på den nya platsen och livet börjar så småningom ordna upp sig. Men lugnet varar inte länge. En synsk flicka vid namn Abra är jagad, och Danny verkar vara den ende som kan hjälpa henne.

Det här är fortsättningen på skräckklassikern The Shining.

Tankar: The Shining är en av mina stora King-favoriter. Jag älskar berättelsen om den lilla familjen och det övergivna hotellet  på den isolerade platsen bland bergen. (The Overlook hotel är förresten en av mina favoritkaraktärer, någonsin.) Uppföljaren Doktor Sömn utspelar sig av naturliga skäl på en annan plats, och är därför något helt annat.

Det blir ett kärt återseende med Danny Torrance, pojken som nu har blivit vuxen. Jag får ont i hjärtat när det visar sig att Danny har problem, och jag gläds med honom när livet blir bättre. Det om något är väl ett tecken på att King fortfarande är en mästare på karaktärer. Jag tycker om att läsa om Danny men kan ändå inte låta bli att sakna den klaustrofobiska känslan från läsningen av The Shining. Uppföljaren är nämligen dess raka motsats i det avseendet: Resor, förflyttningar och nya platser avlöser varandra, vilket gör att läsningen stundtals känns väldigt hoppig. Berättelsen är spännande, men den är inte The Shining. Den stora behållningen i Doktor Sömn är slutet: De två böckerna knyts ihop på ett oerhört snyggt och spännande sätt.

Det har gått över 30 år sedan The Shining skrevs. Författaren har förändrats och hans berättelser har förändrats. För att uppskatta Doktor Sömn är det nog viktigt att inse det, men tyvärr vill det inte riktigt gå in hos mig. Som en fristående roman är Doktor Sömn riktigt bra, men som uppföljare till The Shining? Njaa... Mästerverket från 70-talet slänger en skugga över det mesta. Doktor Sömn finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar