måndag 30 december 2013

Sammanfattning: December



Sista brevet hem - Vilhelm Moberg
Trollvinter - Tove Jansson
Nära hem - Alice Munro
En julsaga - Charles Dickens
Jul i Bullerbyn - Astrid Lindgren
Hägring 38 - Kjell Westö
Pettson får julbesök - Sven Nordqvist

December lider mot sitt slut och det är dags för en sammanfattning av läsmånaden som gått. Klassiker, nobelprisvinnare, juliga barnböcker och nya romaner - som vanligt är det lite av varje som gäller. Den avslutande delen i Vilhelm Mobergs utvandrarserie är utläst och med det har höstens läsprojekt nått sitt slut. Jag är så glad för att jag äntligen tog tag i Mobergs klassiker och jag hoppas verkligen att fler där ute vill ge honom en chans! En annan författare som minst sagt har varit aktuell under hösten är nobelprisvinnaren Alice Munro. Efter att ha läst hennes novellsamling Nära hem kan jag inte göra annat än att stämma in i hyllningskören. Förhoppningsvis blir det mer Munro under 2014!

För att bättra på julstämningen har jag plockat fram och läst en rad julberättelser. De gamla favoriterna Pettson och Bullerbyn har blandats med (för mig) nya böcker som Trollvinter och En Julsaga. Även de har hittat in bland favoriterna och kommer nog att hänga med många år framöver.

2 kommentarer:

  1. Efter att ha läst dina inlägg ska jag definitivt ge Moberg en chans :) Ska bara ha tag på böckerna först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa recensionerna någon gång framöver! :)

      Radera