tisdag 5 november 2013

Tre män i en båt

Titel: Tre män i en båt (Three Men in a Boat)
Författare: Jerome K. Jerome
Antal sidor: 240
Utgivningsår: 1889

Handling: Några vänner bestämmer sig för att åka iväg på en båtsemester längs den engelska floden Themsen. Tyvärr blir resan inte fullt så avkopplande som de hade föreställt sig.

Tankar: Jag har läst sporadiskt i Tre män i en båt sedan i somras. Inte för att den inte har varit bra, utan för att det är en bok som lämpar sig väldigt bra för den typen av läsning. Historien hålls visserligen ihop av en ramberättelse (vännernas resa längs Themsen), men den huvudsakliga delen består av fristående anekdoter och utsvävningar. Bokens berättarjag är nämligen helt värdelös på att hålla tråden. Så här går det till: En händelse (ofta ett humoristiskt missöde) inträffar under resan. Berättarjaget försöker lämna en redogörelse men halkar istället in på ett nytt spår och befinner sig plötsligt mitt i en redogörelse för en helt annan händelse. Så fortsätter det, boken igenom. Ibland blir det lite segt och utdraget, men för det mesta är hans utsvävningar väldigt roliga. Vid minst ett tillfälle i varje kapitel skrattar jag högt - bra betyg!

Vännerna besöker en rad platser längs Themsen och i samband med det får läsaren ofta en liten resumé av platsens historia. Nu är jag tyvärr ingen inbiten anglofil, men jag kan tänka mig att en sådan skulle ha extra stor behållning av boken.

Tre män i en båt är en rolig och lättsam bok som håller än idag, trots att den är över hundra år gammal. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Håller med dig, härligt med en så gammal bok som faktiskt är rolig än i dag! :)

    SvaraRadera