tisdag 27 augusti 2013

Torka aldrig tårar utan handskar. 3, Döden

Torka aldrig tårar utan handskar. 3, DödenTitel: Torka aldrig tårar utan handskar. 3, Döden
Författare: Jonas Gardell
Antal sidor: 291
Utgivningsår: 2013

Handling: Det är 1980-tal i Sverige. Från att ha varit något sällsynt som det ryktas om i media har HIV blivit en realitet som sätter skräck i samhället. När rädslan, okunskapen och fördomarna tar över är det de drabbade, i synnerhet homosexuella män, som blir lidande. Vännerna Paul, Seppo, Lars-Åke, Benjamin och Rasmus tvingas anpassa sig till en vardag som präglas av sjukdom, död och begravningar.

Tankar: Det har varit ett intensivt år med Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Efter tre böcker och en tv-serie har karaktärerna och berättelsen kommit så nära inpå att jag drabbas av separationsångest när sista boken slås igen och ställs in i bokhyllan. Gardell avslutar på bästa sätt och i mina ögon är Döden den starkaste delen i trilogin. Till viss del kan det bero på att några av karaktärerna som jag har fastnat mest för, Seppo och Lars-Åke, får komma fram lite mer.

Det är mycket som är hemskt  och sorgligt och flera situationer som etsar sig fast lite extra: Lars-Åkes 30-årsfest, vännernas sista julfirande och så klart, den avslutande begravningen. Jag är dock lite nyfiken på hur jag hade upplevt den om jag hade inte hade haft tv-serien att relatera till.

Några kommenterar Gardells sätt att interfoliera rena faktaavsnitt i berättelsen. T.ex. skriver Paulina Helgeson i SvD att "[...] blandningen av fiktivt och dokumentärt berättande delvis urholkar själva romanbygget." Att det fiktiva påverkas (eller blir lidande om man så vill) av de dokumentära delarna är ofrånkomligt. Jag kan ofta irritera mig på det, men i det här fallet upplever jag bara att det är till romanens fördel.  I längden blir det oerhört tungt att läsa om alla tragiska livsöden och de dokumentära avsnitten fungerar som välbehövliga avbrott.

För att avrunda: Gardell har gjort ett enormt jobb. Döden är, liksom de två föregående delarna i Torka aldrig tårar utan handskar, en oerhört stark och lärorik läsupplevelse som ingen borde vara utan. Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar