tisdag 11 juni 2013

Jag väntar under mossan

Titel: Jag väntar under mossan
Författare: Amanda Hellberg
Antal sidor: 217
Utgivningsår: 2012

Handling: Det är sommar i Sverige. Tilda  är på besök hos sin morfar som bor i en stuga intill skogen och sjön. Stämningen i området väcker obehag hos de som passerar, det är något som inte stämmer. Tilda hör viskande röster och känner sig ständigt övervakad. Vem är det som följer henne? Vem äger kråkslottet i närheten? Och vad hände egentligen med Tildas mormor som försvann under mystiska omständigheter för många år sedan?

Tankar: Jag känner mig lite kluven till Jag väntar under mossan. Egentligen är det en bok som har allt: Mysiga, idylliska miljöer, spänning (stundtals nagelbitande) och kärlek. Att Amanda Hellberg väver in den svenska folktron och låter skogsrået, hustomten, mylingen och näcken figurera ger berättelsen en ytterligare dimension som jag verkligen uppskattar. Tyvärr upplever jag att händelseförloppet är lite framstressat, nästan som att Hellberg är rädd för att läsaren ska tappa intresset. Det här är en bra bok som innehåller alla ingredienser för att bli fantastisk sommarläsning, och det är just därför som det känns så trist att jag inte kan bortse från känslan av det framstressade händelseförloppet.

Hellberg hade gott kunnat dra ut på spänningen lite till, för en sak är säker: Det är ingen risk att läsaren tappar intresset. Jag väntar under mossan finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar