fredag 3 maj 2013

Muminpappans Bravader

Titel: Muminpappans Bravader: Skrivna av Honom Själv
Författare: Tove Jansson
Antal sidor: 144
Utgivningsår: 1950

Handling: Muminpappan har skrivit ner sina memoarer. Han berättar om uppväxten på barnhem och hur han så småningom lär känna Fredrikson, Rådd-djuret och Joxaren. Tillsammans bygger de skeppet Haffsårkestern och ger sig ut på storslagna äventyr.

Tankar: Det är en fin och stundtals väldigt rolig berättelse om Muminpappans liv innan han träffade Muminmamman. Det ena knäppa äventyret avlöser det andra och en mängd udda figurer dyker upp. Underhållande, ja, på gränsen till rörigt. Visst tycker jag om att läsa om Muminpappan och hans vänner, men jag kan inte påstå att jag känner mig så Tove Jansson-frälst som jag vet att många är.

 Muminspappans Bravader bearbetades och gavs senare ut som Muminpappans Memoarer 1968. Den senare finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar