onsdag 22 maj 2013

Mor gifter sig

Mor gifter sig (kartonnage)Titel: Mor gifter sig
Författare: Moa Martinson
Antal sidor: 284
Utgivningsår: 1936

Handling: Proletärflickan Mia lever med sin mamma i Norrköping runt sekelskiftet 1900. Deras vardag präglas av fattigdom, hårt arbete och ett ständigt kringflyttande, men också av små enkla ljusglimtar i livet. När mamman gifter sig kan Mia inte förstå vad det ska vara bra för, varför behöver de en stökig man i sina liv?

Tankar: Mor gifter sig är första delen i triologin om Mia. Läsningen börjar lite motigt och jag har svårt för att vänja mig vid det relativt sakliga, på gränsen till ytliga, sättet som händelser redogörs på. Så fort jag har lärt känna karaktärerna lite bättre kan jag dock inte låta bli att tycka om den här berättelsen. Det är svårt att inte gripas av Mia, som mitt i all fattigdom bara är en liten flicka som vill bli accepterad av sin omgivning. Dessutom fascineras jag av mammans oupphörliga slit för en dräglig tillvaro. Tyvärr är Mor gifter sig lite väl fragmenterad för att helt falla mig i smaken, men som proletärroman är den mycket intressant och jag ser fram emot att följa Mia i de två följande delarna.

Mor gifter sig finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Mor gifter sig är verkligen en intressant bok, Moa Martinson har verkligen en historia att berätta :)

    SvaraRadera