söndag 26 maj 2013

Läsa om böcker?

I helgen har jag laddat batterierna inför terminens slutspurt med morsdagsfirande, utflykter i kvällssol, morgonpromenader och mysig fika inne i ett blött och blåsigt Stockholm. Nu tänkte jag runda av söndagen med veckans bokbloggsjerka, där frågan lyder: Brukar du läsa om böcker?



Jag vill gärna läsa om en del böcker, dessvärre blir det sällan av. Tidsbrist och andra böcker som väntar på att läsas är väl den främsta anledningen. Några som trots allt har blivit lästa både en och två gånger genom åren är ungdomsklassikern Pollyanna av Eleanor H. Porter och Ett hål om dagen (Holes) av Louis Sachar, även den en ungdomsbok som rekommenderas varmt. Andra favoriter som har blivit omlästa är Per Anders Fogelströms böcker i stadsserien och Emily Brontës Svindlande höjder (Wuthering Heights). Tack vare en omläsning av den sistnämnda upptäckte jag hur bra den faktiskt är, något som säger en del om hur givande det kan vara att läsa om böcker.

6 kommentarer:

  1. Tidsbristen är även här en faktor som spelar in i beslutet att välja nya böcker framför "gamla" böcker :)

    SvaraRadera
  2. Någon gång hoppas jag läsa om mina böcker, det är ju därför jag vill äga dem :)

    SvaraRadera
  3. Wuthering heights läser jag också på nytt!

    SvaraRadera
  4. Wuthering Heights fick jag läsa två gånger innan jag fastnade för den :) Så ibland är det verkligen lyckat att läsa om böcker!

    SvaraRadera
  5. Samma här, alla dessa nya böcker som "ska" läsas hela tiden. Blir ledsen då jag tänker på att ju mycket man än läser, kommer man aldrig hinna med att läsa allt. Men jag tror också på att man kan må gott (och fatta djupare tycke) för böcker man tar sig tid att läsa om.

    SvaraRadera
  6. Hej

    Fin blogg du har. Är Sophies historia bra? Mirella

    SvaraRadera