onsdag 3 april 2013

King flyttar in




Idag fick jag äntligen hem Stephen Kings 1334 sidor långa Det. Man kan ju fråga sig varför jag klickar hem den här boken när jag vet att det kommer dröja månader innan jag har tid för den. En släng av självplågeri kanske. Nu ligger den i bokhyllan och varje gång jag ser den måste jag stå emot impulsen att släppa alla måsten för att läsa King...

Någon som har läst Det och kan ge en hint om vad jag planerar att ge mig in på? Är den läsvärd trots längden?

11 kommentarer:

  1. Har inte läst boken och kommer aldrig göra heller. Såg filmen för många år sen, hade inget ljud på och satt med en bok som jag placerade framför ansiktet när det blev för hemskt. Såg den av nån anledning igen senare och då var den inte lika hemsk, men då visste man ju vad som hände. Men det är inget jag skulle få för mig att läsa, eller vill se igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört att många tycker att Det är obehaglig, ska dock försöka våga mig på att läsa den ändå. Kanske ångrar mig sen... :)

      Radera
  2. Jag har för mig att jag tyckte att den var riktigt bra när jag läste den och den var ganska otäck. Jag läste dock en gammal utgåva som delade upp den i två böcker så längden blev inte så avskräckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra att den var uppdelad! Funderar faktiskt på att dela upp läsningen på något sätt, kanske blir lite väl intensivt att läsa hela på en gång (eller så är den så bra att jag omöjligt kan lägga den ifrån mig när jag väl har börjat, hoppas nästan på det! :) )

      Radera
  3. Min pappa lyssnade på "Det" för flera år sen, och jag satt med och lyssnade ibland. Jag tror han tyckte den var väldigt läsvärd. Han är en riktig King-nörd så han lyssnade på alla hans böcker :)

    Tänkte fråga en annan sak - du gillar ju "Svindlande höjder". Jag är lite sugen på att läsa den på engelska. Tror du att den är svårläst på engelska? Är det gammaldags språk osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är nyfiken på Svindlande höjder! :) Första gången jag läste den var i gymnaiset, och då läste jag den på engelska. Vill minnas att den var lite knepig, dels för att engelskan var gammaldags, men också för att någon/några av karaktärerna pratade med väldigt mycket dialekt. Det var många bitar som föll på plats när jag senare läste om den på svenska. Läser dock väldigt sällan böcker på engelska, så jag kan tänka mig att någon som är mer van inte upplever den som lika svår :)

      Radera
    2. Okej, då kanske jag också bör prova den på svenska. Jag har precis gett mig in i att läsa på engelska igen, så det kan vara en idé att vänta med dialekt och gammaldags språk :) Tack för ditt svar!

      Radera
  4. Oavsett så tycker jag att omslagen för dessa nyutgåvor är väldigt fina! Till skillnad från äldre bokomslag till Kings böcker, som brukar vara riktiga bottennapp...:S Hört att Det ska vara både bra och otäck. /Bokdetektiven

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi hört ungefär samma saker! :) Håller med om att omslagen till de nyare utgåvorna är snygga, kan dock tycka att de äldre är fula på ett lite charmigt sätt.

      Radera
  5. Har hört att det ska vara en av hans allra bästa. Jag älskar ju King så ska även jag påbörja den snart :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också hört att den hör till hans bästa. Försöker att inte ha för höga förväntningar (går sådär), tror dock inte att risken är så jättestor att jag blir besviken ;)

      Radera