onsdag 20 mars 2013

Romanen om Olof: Nu var det 1914

Titel: Romanen om Olof: Nu var det 1914
Författare: Eyvind Johnson
Antal sidor: 118
Utgivningsår: 1934

Handling: Året är 1914 och första världskriget bryter ut. I Norrbotten lever den 14-årige Olof som har bestämt sig för att lämna sin fosterfamilj för att försörja sig själv. Han får arbete som timmerflottare och hamnar i en slitsam tillvaro med dåliga arbetsvillkor, nöd och den ständigt närvarande risken att mista livet i en arbetsolycka. Så småningom söker sig Olof till nya platser, men gång på gång konstaterar han: Här ska du inte stanna.

Tankar: Nu var det 1914 är första delen i Eyvind Johnsons, till stor del självbiografiska svit, Romanen om Olof. Den som är ute efter en nagelbitande intrig får leta vidare, det händer nämligen inte supermycket här: Olof åker tåg, Olof jobbar med timmerflottning, Olof plockar potatis. Några händelser får det att suga till i magen men i övrigt är det en ganska stillsam berättelse. När jag slutar vänta på att en spännande intrig ska ta fart kan jag äntligen börja uppskatta boken för vad den faktiskt är: En intressant inblick i hur det är att vara en ung arbetare i Norrbotten under tidigt 1900-tal.

Genom huvudkaraktärens ögon förmedlar Johnson en levande bild av den slitsamma och stundtals mycket farliga tillvaron. För att ge en mer omfattande beskrivning av det fattiga livet i Norrbotten infogar han "Sagan om dimman och lungsoten", och skildrar på så sätt några ytterligare livsöden som inte är kopplade direkt till Olof. I mina ögon är det här ett mycket bra drag. När jag har läst ut Nu var det 1914 har jag en tydlig bild av miljön i Norrbotten och bifigurerna som snabbt skymtar förbi, och är dessutom rikare på kunskap om livet förr i tiden. Tyvärr dras helhetsintrycket ner av att jag aldrig lyckas engagera mig i Olof. Vi kanske helt enkelt behöver mer tid mer varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar