måndag 25 mars 2013

Köplust

Titel: Köplust (Needful Things)
Författare: Stephen King
Antal sidor: 728
Utgivningsår: 1991

Handling: I Maine ligger Castle Rock, en idyllisk amerikansk småstad där alla känner alla. När den utomstående Leland Gaunt flyttar in i staden och öppnar butiken Oumbärliga Ting sprider sig nyheten: Äntligen kan invånarna köpa det som de alltid har drömt om! Dessutom verkar priset vid första anblick vara mycket förmånligt. I takt med att allt fler får upp ögonen för butiken inträffar en rad obehagliga händelser och våldet eskalerar. Hur mycket är invånarna egentligen villiga att betala för sina fynd?

Tankar: På baksidan av boken står det att Köplust är en av Stephen Kings "starkaste romaner". Tyvärr är jag inte beredd att hålla med. Jag älskar ju Kings sätt att skriva liv i sina karaktärer, och på den punkten blir jag inte besviken. Den mysiga småstadskänslan där alla känner alla infinner sig nästan omedelbart, och det är tack vare den som jag orkar ta mig igenom över 700 sidor. Däremot är jag skeptisk till händelseförloppet som på många sätt känns enformigt: Samma händelse upprepas gång på gång genom hela boken tills det är dags att sy ihop säcken och avsluta berättelsen, vilket i mina ögon görs ganska klumpigt.

Köplust fungerar helt okej som tidsfördriv men hör knappast till Kings starkaste romaner. (Jag inser dock att läsningen förmodligen färgas en del av att jag fortfarande har mästerliga Varsel i bakhuvudet och att Köplust därför har ett ganska tufft utgångsläge redan från start.)

Titta in hos Vargnatts bokhylla för ett ytterligare inlägg om Köplust.

2 kommentarer:

  1. Har du läst maratonmannen? Eller Christine? Det är några av mina favoriter, fast det var länge sedan jag läste dem ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst någon av de du nämner än, är dock nyfiken på båda så jag ska absolut försöka läsa dem någon gång! :)

      Radera