lördag 9 mars 2013

Feberboken

Feberboken : stoffet till en romanTitel: Feberboken
Författare: Stina Aronson
Antal sidor: 153
Utgivningsår: 1931

Handling: Stina Aronsons psedonym Mimmi Palm skriver om kärleken till den unga författaren Hugo (påhittat namn för den svenske författaren Artur Lundkvist). Deras relation skildras genom återgivna brev, dagboksanteckningar och textfragment med Mimmis tankar.

Tankar: Feberboken är mycket på en gång. I förordet nämner Ebba Witt-Brattström begrepp som modernism, bekännelsegenre, könsdialog och utforskning av kvinnobilder. Boken bygger på en ström av tankefragment och utdrag ur författarnas brevväxling. Mimmi vältrar sig i den olyckliga kärleken till Hugo, hon vrider och vänder på den, dissekerar hans brev och räknar dagarna till deras möten. Det står mig upp i halsen, denna besattheten vid en man som jag har svårt att finna sympatisk. Ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv är det intressant att läsa Aronsons "modernistiska manifest", men då jag vanligtvis har svårt för fragmentarisk och uppstyckad prosa  kryper det i mig en aning. Nej, i ärlighetens namn är jag ganska glad över att få lägga undan Feberboken.

Finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar