onsdag 3 oktober 2012

Om en Buick 8

Om en Buick 8
Källa
Det är tidigt 2000-tal när polismannen Curt Wilcox dödas av ett rattfyllo. För att bearbeta sorgen söker sig tonårssonen allt oftare till faderns kollegor vid polisens förläggning. När han en dag upptäcker att en gammal Buick 8 står undangömd i ett skjul utanför förläggningen blir han nyfiken. Poliserna börjar så småningom dela med sig av sina erfarenheter av bilen som fyllt Pennsylvanias stadspolis med skräck sedan 1979.

Stephen King lever återigen upp till förväntningarna. Berättelsen om bilen med onda krafter är lite knäpp, men som vanligt när det gäller King köper jag det mesta rakt av. Jag får erkänna att jag hade mina tvivel i början, som dessutom följde med ganska långt in i boken. Efter en intensiv början stannade berättelsen av lite och jag upplevde att det mesta som hände bara var upprepning. Så smällde det till, halvvägs in i boken, och sidorna rann iväg. Det är när jag upplever den här typen av vändningar som jag är glad för att jag inte lägger undan böcker i första taget. Om en Buick 8 är ytterligare en spännande, småkuslig och läsvärd berättelse av King. (När man dessutom vet att King själv var nära att stryka med i en bilolycka under tiden som han skrev boken blir läsningen lite extra ruggig.)

Om en Buick 8 finns att köpa hos Adlibris och Bokus.

3 kommentarer:

  1. Jag minns att jag hade delade meningar om den här boken också. Spännande historia men kanske inte Kings bästa. Till stor del var det en bearbetning av hans egen bilolycka samtidigt som den påminner en del om Marianne!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad det är med onda maskiner som lockar mig så, men otäckt är det :)

    SvaraRadera
  3. Bra eller inte, läsas ska den. Det är ju ändå en King :D Har inte köpt in den dock än men det gör jag nog snart :)

    SvaraRadera