fredag 19 oktober 2012

När böcker påverkar livet

Fredag igen, och i vanlig ordning dags för bokbloggsjerka. Den här veckan lyder frågan: Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?

Tumblr_lryfbekfy91qk08u3o1_500_large
Källa
 
Nej, ingen specifik bok, men visst har det hänt att böcker i allmänhet har påverkat vissa beslut. Vid den här tiden för ett år sedan hade jag nyligen lärt mig en himla massa om kroppens uppbyggnad, från cellernas konstruktion till skelettets alla delar. Jag undrade över om jag var rätt student på rätt utbildning och kom fram till att jag inte var det. Studier som lovande en framtid inom vården byttes mot... ja, böcker.
 
Den där någorlunda trygga platsen på arbetsmarknaden försvann ju rätt omgående, men tanken på att jag sedan en tid tillbaka och ett par år framöver kommer ägna dagarna åt det som jag tycker bäst om är ganska uppmuntrande.

8 kommentarer:

  1. Ja det är inte lätt att veta om man gör rätt val från början. Men vad det blir av det helt i slutänden är ju det viktigaste.

    SvaraRadera
  2. Jag är också säker på att sjukvården inte är något för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag beundrar människor som vågar lämna det trygga och följa "sitt hjärta". Önskar ibland att jag också vågade lite mer.

    SvaraRadera
  4. Jag tror på att följa sitt hjärta när det gäller yrkesval. Tänk att jobba i 30-40 år med något man avskyr.

    SvaraRadera
  5. Härligt att finna styrka i böcker att ändra sina livsval!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med övriga talare.

    SvaraRadera
  7. Håller också med övriga talare!

    SvaraRadera
  8. För mig var det också kurslitteratur sokm fick mig att byta riktning i livet :-)

    SvaraRadera