måndag 3 september 2012

Torka aldrig tårar utan handskar: 1, Kärleken


Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken (e-bok)
Källa
Rasmus flyttar till Stockholm från det lilla samhället Koppum i Värmland, en plats han aldrig vill återvända till.  Benjamin är Jehovas vittne och djupt troende. När de möts en snöig julafton i början av 80-talet blir inget sig likt.

Författaren skriver: "Det som berättas i den här historien har hänt. Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här. I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.

Jag var en av dem som överlevde.

Det här är min och mina vänners historia."


Det sista jag gjorde innan jag somnade och det första jag gjorde när jag vaknade (efter att motvilligt lagt ner boken för att sova några timmar) var att läsa Torka aldrig tårar utan handskar. Jonas Gardells bok är svår, nästan omöjlig att lägga undan. Inblicken i 80-talets Sverige, ett samhälle där homosexualitet fram till 1979 var sjukdomsklassat är tung, men inget jag vill vara utan. Jag tycker om att samla pusselbitar som ger en bild av Sverige, då och nu. En del bitar är dessvärre mörkare än andra.

Torka aldrig tårar utan handskar är en bit viktig samtidshistoria. Mellan allt prat om viktig bok och viktigt ämne vill jag dock inte att den litterära delen glöms bort. Gardell är en skicklig författare som förtjänar att uppskattas, för sitt språk, sin uppbyggnad och för den mycket snyggt ihopvävda berättelsen. Med blandade känslor ser jag fram emot nästa del av Torka aldrig tårar utan handskar.

Kan bl.a. köpas hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar