lördag 8 september 2012

Just nu

I veckans bokbloggsjerka är frågan: Då förra veckans jerka krävde en viss tankeverksamhet kör vi med en extremt lätt fråga denna vecka: Vad läser du just nu?


Sedan ett par veckor tillbaka läser jag en samlingsvolym med Janet Frames självbiografiska verk: Till landet är, En ängel vid mitt bord och Sändebud från Spegelstaden. Av en slump hamnade jag framför en filmatisering av Frames självbiografier i början av sommaren, och blev efter det nyfiken på den då okända författaren. Några dagar senare köpte jag boken, men det dröjde ytterligare ett par månader innan jag plockade upp den. Så fort en bok börjar komma upp i över 600-700 sidor brukar jag behöva en liten extra knuff för att komma igång. När DN tog upp Janet Frame och hennes verk i Boklördag för några veckor sedan var det allt som behövdes för att jag skulle sätta igång. 
 
En läspaus för Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar, och det faktum att jag vill att En ängel vid mitt bord aldrig ska ta slut har gjort att läsningen har dragit ut på tiden.

15 kommentarer:

  1. Janet Frame låter intressant, måste nog titta närmare på det.

    SvaraRadera
  2. Jag älskade nästa sönder trilogin någon gång på 90-talet. Kul att hennes författarskap lyfts fram igen så att hon får många läsare!

    SvaraRadera
  3. Vad underbart det är när man snubblar över en bok som man inte vill skall ta slut! Passa på att njuta!

    SvaraRadera
  4. Det är väl bra att få tips på böcker via TV:n, oftast är det tvärtom för mig!

    SvaraRadera
  5. Åh, är den så bra? Har aldrig hört talats om boken tidigare, men ska kolla upp den lite mer.

    SvaraRadera
  6. En helt okänd författare och bok för mig.

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig hört talas om Janet Frame, men jag ska definitivt kolla upp böckerna. Alltid kul med nya tips!

    SvaraRadera
  8. Det där med att behöva en extra knuff för att komma igång med böcker som är 700 sidor känner jag igen :)

    SvaraRadera
  9. Sv: Hade inte heller hört talas om dem, men blev nyfiken när jag såg tredje boken skyltad på biblioteket.

    SvaraRadera
  10. Jag blev också nyfiken på Janet Frame efter att ha läst om hennes böcker i DN.. Men sidantalet avskräcker även mig.. Ska bli kul att se vad du tycker om boken sedan. :)

    SvaraRadera
  11. Tegelstenar kräver en knuff i rätt riktning även hos mig. Dessvärre har jag inte hört talas om Janet Frame. Ska bli intressant att se vad du tycker om boken. Omslaget är ju inte helt fel heller, tycker jag! ;)

    SvaraRadera
  12. Är det samma Janet Frame som har skrivit The Carpathians? <-- boken är på min 2012 läslista :) Hon verkar bra! :D

    SvaraRadera
  13. Läste om henne i VI Läser och blev sugen men sen när jag såg hur många sidor den här boken är på blev det lite utav en uppfartsbacke och lusten avtog något. Här kommer lite pepp att ta dig igenom den :-)

    SvaraRadera
  14. Det var ett väldigt härligt omslag om inte annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Visst blev man glad av det.

      Annars, så har jag aldrig hört talas om boken förr. Kul att man fortfarande kan lära sig nya saker :)

      Radera