lördag 18 augusti 2012

Sommardåd

Sommardåd innehåller de två första novellerna som utgör Stephen Kings novellsamling Different seasons (Sommardåd/Vinterverk).

I Vårbedrift får vi möta fixaren Red och bankmannen Andy, två kåkfarare som sitter inne för mord. Genom Reds ögon får läsaren ta del av männens vänskap under tiden i fängelset, fångarnas vardag och brutala säkerhetsvakter. Vad ingen verkar ana är att Andy planerar något...

Sommardåd är berättelsen om Todd, en helt vanlig kille med ett stort intresse: förintelsen. När han upptäcker att han bor i närheten av en gammal nazist med ett förflutet i koncentrationslägren blir han besatt av att få veta mera. Todd tvingar den gamle att berätta och det hela spårar snart ur.

 Stephen King är inte rädd för att skriva tjocka böcker. Efter att ha läst Sommardåd vet jag dock att han fungerar minst lika bra i ett kortare format. Hans förmåga att dra saker till sin spets gör berättelserna intressanta och oförutsägbara.  Vårbedrift (som ligger till grund för den mycket sevärda filmen Nyckeln till frihet) är en varm, sorlig, fin och spännande fängelseskildring. Sommardåd kan jag tyvärr inte ge samma hyllning. Det är en spännande berättelse, men när jag läser upplever jag den mest som... hemsk. Det enda jag får ut av novellen är obehag och illamående, spänningen får jag aldrig någon riktigt behållning av.

3 kommentarer:

  1. Vårbedrift är riktigt bra och jag tyckte om Sommardåd också, även om den är riktigt obehaglig.

    Du har blivit utmanad, förresten ;)

    SvaraRadera
  2. Några av Kings bästa är kortare noveller. Speciellt Dimman som tyvärr förstördes av filmatiseringen!

    SvaraRadera
  3. Jag har helt missat den här boken, har nästan läst alla hans andra - men jag har sett filmerna. Måste se om jag kan få tag i den på Tradera eller liknande. Tack för bra recension!

    SvaraRadera