söndag 5 augusti 2012

Norwegian Wood

Norwegian Wood (pocket)
Källa
Utläst 26/7

Under en flygresa hör den 37-årige Toru hur The Beatles-låten Norwegian Wood spelas i högtalarna. På ett ögonblick vaknar minnet av hans ungdomskärlek till liv.

Flickan heter Naoko och var en gång i tiden tillsammans med Torus bästa vän. Efter vännens död stöter de ihop av en slump och Toru blir snart förälskad. När Naoko som ofta mår psykiskt dåligt blir allt sämre tvingas hon flytta till ett avlägset vårdhem. Under tiden som Toru skriver, längtar och väntar dras han till en studiekamrat som visar sig vara intresserad av honom.

Norwegian Wood är min första bekantskap med den omtalade Haruki Murakami. Efter alla lovord får jag medge att jag hade höga förväntningar som boken tyvärr inte levde upp till. Berättelsen om Toru och hans kärlekar är fin. Vackert skriven och ja... fin. Inte mer. Jag kan inte låta bli att tycka att många delar är för klyschiga. Det är kyssar i ösregn och vindrickande och Beatles-låtar som spelas på gitarren. Men trots allt är jag beredd att ge Murakami en chans till. Norwegian Wood är läsvärd, om än lite seg.

3 kommentarer:

  1. Sv: vad kul :) jag har också läst litteraturvetenskap. Hoppas du kommer in på utbildningen. Det är säkert väldigt intressant att jobba på bokförlag.

    SvaraRadera
  2. Jaa Astrid lindgren är ett måste i ens boksamling :) När jag blir gammal har jag tänkt läsa dom för mina barnbarn ;) Finns ju ingen bättre bokförfattare för barn :)

    SvaraRadera
  3. Jag är en riktig Murakami älskare men jag vet också att han inte passar alla. Tror han är en sån man antingen tokfastnar för eller som inte träffar rätt alls. Kul att du vill ge honom en chans till. Rekomenderar 1Q84 (har dock bara läst första delen) men den verkar många gilla, inte bara de inbitna Murakamifansen

    SvaraRadera