söndag 1 juli 2012

Sammanfattning: Juni


  • Theres - Steve Sem-Sandberg
  • Den allvarsamma leken - Hjalmar Söderberg
  • Älskaren - Marguerite Duras
  • Jävla John - Eva Dozzi
  • Tordyveln flyger i skymningen - Maria Gripe
  • En fager mö - Joyce Carol Oates
  • Komikern - Per Anders Fogelström
  • En dag i Ivan Denisovitjs liv - Alexander Solsjenitsyn

När juni började och skolan tog slut blev det plötsligt helt upp till mig själv vad jag skulle läsa. Inga litteraturlistor så långt ögat kunde nå. Det blev ett hopplock av nya second hand-fynd, spontanköp och hyllvärmare. Läsningen har bestått av allt från dokumentära biografier till kärlekshistorier, humor, rysk litteratur och ungdomsböcker. Månades bästa läsupplevelser fick jag i Den allvarsamma leken, Jävla John och Tordyveln flyger i skymningen (ungdomsböcker ska inte underskattas). Bottennappen blev Theres och Älskaren.

1 kommentar:

  1. Hej, jag kan tipsa dig om böcker att förlusta sig i/författare att bekanta sig med:

    Emily Dickinsson - "Mitt brev till världen" (Dikter, fantastisk bok)
    Cecilia von Krusenstjerna - "En spricka i kristallen"
    Virginia Wolf - "Fyren"
    W.Shakespeare - "Stormen"
    Jonas Gardell - "Jenny"
    och mycket mycket annat.

    SvaraRadera