söndag 1 juli 2012

Janet Frame

En ängel vid mitt bord (pocket)
Källa

Sängliggande med en envis förkylning. Tack vare det hamnade jag framför  den fantastiskt fina och välgjorda filmen En ängel vid mitt bord som gick på tv igår. Filmen handlar om den nya zeeländska författaren Janet Frame (1924-2004) och hennes liv, som till stor del präglats av en feldiagnostisering som schizofren. Under flera år var hon inlagd på mentalsjukhus där hon utsattes för elchocker. Samtidigt publicerades Frames första bok.

De tre självbiografiska böckerna som filmen bygger på finns att köpa under just samlingsnamnet En ängel vid mitt bord (snygg framsida som vanligt hos Bonniers klassiker). Än så länge har jag inte läst något av Janet Frame, men det måste det snart bli ändring på.

1 kommentar:

  1. Just det. Den boken har jag fortfarande stående. Nu blev jag sugen igen.

    SvaraRadera