söndag 15 juli 2012

The Easter Parade


The Easter Parade
Källa

Under 40 år får läsaren följa systrarna Sarah och Emily, två kvinnor som egentligen inte har mycket mer gemensamt än sin uppväxt med skilda föräldrar. Fadern har en misslyckad karriär bakom sig och modern tenderar att dricka för mycket. Sarah, den äldre och sötare systern gifter sig tidigt och bildar familj. Emily studerar, arbetar och går från den ena kärleksaffären till den andra. Så småningom visar det sig att varken Sarahs idylliska familjeliv eller Emilys självständiga livsstil saknar mörka sidor.

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur jag brukar välja bort böcker på engelska, i rädsla för att bli otålig och inte förstå allt. När jag nyligen hittade ett oöversatt ex av The Easter Parade var jag tveksam men bestämde mig för att ge den en chans. Rickard Yates visade sig snart vara en mästare på att använda sig av ett avskalat, vardagligt språk utan att det blev tråkigt (perfekt för mig som är ovan läsare av engelska). Berättelsen har ett genomgående, stillsamt vemod över sig. Att jag tvingades läsa i ett lägre tempo än vanligt passade med andra ord väldigt bra i det här fallet och förstärkte stämningen.

Trots att The Easter Parade sträcker sig över 40 år är den bara lite mer än 200 sidor lång. Det här gör att den är väldigt fragmentarisk, på ett snyggt sätt. Jag saknar aldrig djupare beskrivningar och uppskattar att författaren inte skriver ut allt. Det är skönt att få fylla i lite själv. Berättelsen om de två systrarna är vacker, mörk och skickligt skriven. The Easter Parade gör att jag vill läsa mer av Richard Yates!

3 kommentarer:

  1. Jag har velat läsa The Easter Parade ett bra tag nu. Avsaknaden av djupare beskrivningar låter lockande. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. Den är toppenbra mitt i all tragik, mycket läsvärd!

    SvaraRadera
  3. Jag läste denna för ett år sedan och jag blev lite fundersam över hur väl en manlig författare kan skildra skiftningarna i två kvinnors liv. Sedan dess har jag varit nyfiken på att höra vad en kvinna/tjej tycker om boken, och här verkar det ju i alla fall finnas tre som tyckte om boken.

    SvaraRadera