måndag 18 juni 2012

Tordyveln flyger i skymningen

Tordyveln flyger i skymningen (inbunden)
Källa
Det är sommar i den småländska orten Ringaryd. När tre ungdomar får i uppgift att vattna blommor i byns äldsta hus, Selanderska gården, börjar en flera hundra år gammal historia nystas upp. Mystiska händelser avlöser varandra: En okänd gammal kvinna vill spela schack i telefonen, viskningar hörs på en bandspelare och en tretusenårig egyptisk gravstaty verkar finnas gömd i ungdomarnas närhet...

I våras fick jag ett suddigt barndomsminne av hur min lärare några veckor innan skolavslutningen hade högläsning ur Tordyveln flyger i skymningen. Trots att jag knappt hade något minne av handlingen fick jag tillbaka samma känsla av hur mycket jag älskade Maria Gripes sommarvärld i Småland. Lite orolig för att förstöra minnet av boken med en omläsningen genom vuxna ögon bestämde jag mig trots allt för att klicka hem den.

Nu har jag äntligen läst om den, något som jag inte ångrar en sekund. Maria Gripe är fantastisk och Tordyveln flyger i skymningen gör mig fortfarande lika barnsligt förtrollad av det mystiska sommarlovet som ungdomarna upplever. En bok att läsa om, igen och igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar