fredag 22 juni 2012

Störande berättarteknik?

Efter en mysig midsommarafton med fint väder och mycket mat känns det skönt att få luta sig tillbaka. Dessutom väntar en bokbloggsjerka på att besvaras!
Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!

Tumblr_loa66r39vp1qc6xjbo1_500_large
Källa

Det är svårt att peka ut en specifik berättarteknisk detalj som alltid stör mig. Mycket hänger på hur författaren bemästrar berättartekniken ifråga, och det är ju något som kan variera väldigt mycket. Men, något som är svårt att få till och som ofta har en tendens att sticka lite i ögonen är dialoger. Det är svårt att få skrivna dialoger att kännas naturliga och relevanta.

En författare som i mina ögon har kommit runt det här på ett bra sätt är Per Anders Fogelström. Istället för att använda rena dialoger låter han ofta berättarrösten återberätta samtalen i stora drag. Skönt tycker jag, som i de flesta fall anser att ju mindre dialoger desto bättre

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har ännu inte fått tummen ur att läsa något av Per Anders Fogelström, men måste säga att jag fick lite mer lust nu efter ditt inlägg.
    Ha en fortsatt trevlig midsommar! Idag blir det massa mat för min del istället, då halva tjocka släkten kommet hit o firar midsommar :)

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar dialoger. Förutsatt att de låter naturliga, men det verkar vara väldigt svårt. Det är ofta det är dialogerna jag hänger upp mig på.

    SvaraRadera
  3. Jag håller verkligen med, dialogerna är väldigt viktiga och svåra att få till.

    SvaraRadera
  4. Svar: Ja, det är verkligen en hårfin gräns det där med beskrivningar.

    Kan hålla med dig om att dialoger oftast har en tendens att kännas onaturliga. En författare som jag tycker är riktigt bra på att fånga karaktärerna genom dialoger är Stephen King... men det är inte många som lyckas.

    SvaraRadera
  5. Dialoger är bland det svåraste som finns. Jag stör mig på dialogen i Stieg Larssons böcker där dialogen är ganska högtravande och ålderdomlig, medan hans prosa är ganska enkel och modern.

    SvaraRadera
  6. Ja det är sällan man skriver som man pratar så jag kan föreställa mig att det är svårt att få till en bra dialog.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker också att det beror mycket på hur författaren hanterar berättartekniken och det gäller även dialoger. Flyter det på bra så stör inte dialoger alls tycker jag, men en krystad och onaturlig dialog kan vara nästintill olidligt att läsa.

    SvaraRadera