söndag 3 juni 2012

Litterära resmål

Första sommarmånadens första bokbloggsjerka: Har du bokat en resa någon gång bara för att själv få uppleva en miljö som du har läst om i en bok? Om inte, skulle du kunna tänka dig att göra det?


Det har hittills varit dåligt med litterära resor för min del, något som jag hoppas att det blir ändring på i framtiden! Ryssland har sedan en tid tillbaka stått högt upp på listan över resmål. I samband med att jag läste Brott och straff för någon månad sedan klättrade Ryssland, och i synnerhet Sankt Petersburg upp ett par steg. Utöver den litterära delen är det en hel del maffig arkitektur som lockar!

5 kommentarer:

  1. Oh ja platser i Paris från Da Vinci-koden hade jag gärna sett också! Kan tänka mig att det var kul :).
    Angående Ryssland så hade jag gärna sett deras tunnelbanesystem efter ha läst Metro 2033 och Metro 2034 :)

    SvaraRadera
  2. Mm, maffig arkitektur är ju en mkt bra resanledning, förutom litteratur!

    SvaraRadera
  3. Sankt Petersburg har jag besökt när det hette Leningrad och det var mycket spännande. Jag skulle gärna resa dit igen!

    SvaraRadera
  4. Som Vargnatt skriver - tunnelbanesystemet i Ryssland skulle jag verkligen vilja se. Jag var helt fascinerad av det när jag var liten.

    SvaraRadera
  5. Sankt Petersburg verkar ju vara en fantastiskt vacker stad.

    Senast i lördags sa jag faktiskt (när vi tittade på den nya Mission impossible) att det där måste man ju se innan man dör. Då var det Kreml som var i bild.

    SvaraRadera