måndag 14 maj 2012

Nya bekantskaper

I veckans bokbloggsjerka är frågan: Upptäckte du någon ny författare under förra året som du kan berätta lite om?

Det var ett gubbigt författargäng som gjorde lite extra intryck på mig under 2011. Nya = tidigare olästa för mig. Samtliga har gjort sitt inom litteraturen.

Ken Kesey
Några dagar i juli försvann jag in i fantastiska Gökboet av Ken Kesey (1935-2001). Författarens färgstarka karaktärer och djupdykning i mentalvården gav mig mersmak. Dessvärre verkar det inte helt lätt att få tag på de få svenska översättningar som har gjorts av Keseys andra verk. Ett bra tillfälle att komma igång med läsning på engelska antar jag...
Irving Stone

I december läste jag Han som älskade livet av Irving Stone (1903-1989), en biografi över konstnären Vincent van Goghs liv. Vackert, levande berättad och intressant, oavsett om man är konstintresserad eller inte. För mig som varken kände till författaren eller var särskilt insatt i van Gogh blev boken en mycket glad överraskning. Stone som har riktat in sig på just biografier över kända historiska personer har dessutom skrivit om Michelangelo, Freud, Darwin m.fl.


6 kommentarer:

  1. Gökboet... vilken lysande bok. Och faktiskt film också.

    SvaraRadera
  2. Tack för påminnelsen om Ken Kesey, jag gillade Gökboet skarpt. Har inte heller läst något annat av honom, men det får man väl sikta på.

    SvaraRadera
  3. Båda två verkar intressanta. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Spännande tips. Jag hamnar ofta bland de kvinnliga författarna, gött med två gubbar!

    SvaraRadera
  5. Han som älskade livet låter som något för mig. Jag är inte så förtjust i van Gogh, men efter att ha sett Van Gogh Painted with Words så är jag lite nyfiken på hans liv :)

    SvaraRadera
  6. Gökboet är en av få filmer som jag faktiskt tyckte mycket om. Boken har jag dock inte läst men det kanske man skulle göra ...

    SvaraRadera