söndag 27 maj 2012

A Clockwork Orange

A Clockwork Orange (häftad)
Källa
A Clockwork Orange är dystopin om 15-årige Alex som brinner för två saker: ultra-våld och Beethoven. När han tas om hand av samhället förintas hans personlighet och njutningsförmåga med den effektiva, fasansfulla Ludovicotekniken. Författaren Anthony Burgess beskriver syftet med romanen: "Poängen är att om vi ska älska mänskligheten, så måste vi också älska Alex som en icke orepresentativ medlem av den."

Första gången som jag såg Stanley Kubricks filmatisering hade jag svårt att förstå tjusningen. För ja, den är ju minst sagt speciell. A Clockwork Orange är en historia som jag har fått vänja mig vid och med tiden lärt mig att tycka om. Mycket. När jag hittade boken för 10 kr på second hand kunde jag inte låta bli att köpa den.

A clockwork orange är knäpp, tänkvärd, hemsk och rörande. Burgess påhittade framtidsslang framträder tydligare än i filmen och kräver nästan medföljande ordlista i slutet av boken. Det är ett kul inslag, som förstärker känslan av dystopi och framtid.

1 kommentar:

  1. En sån läskig film, har inte glömt det än... denna var så tidig, nu är det nästan vardagsmat.

    SvaraRadera