torsdag 15 mars 2012

Tisdagarna med Morrie

Källa
Det är torsdag förmiddag. Jag sitter i vårsolen på balkongen, väntar på eftermiddagens seminarium och läser Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. Sidorna är suddiga och bokstäverna flyter ihop till en svart massa.

Sociologiprofessorn Morrie Schwartz är Mitch favoritlärare och vän. När Mitch tar examen lovar han att höra av sig, men livet och fel prioriteringar kommer ivägen. 20 år senare får han av en slump se Morrie på tv. Den gamle professorn har drabbats av den förlamande och dödliga nervsjukdomen ALS och tiden håller på att rinna ut. Mitch bestämmer sig för att återuppta kontakten innan det är för sent.

Vänskapen sedan studietiden lever snart upp igen. Under de resterande tisdagarna av Morries liv kommer Mitch på besök för att samtala med sin lärare om livet, döden och allt däremellan. Professorn avslutar sin sista tid med en lång föreläsning om konsten att leva.

När boken är utläst går jag in i lägenheten med ett hål i magen. Ansiktet är rött och blött och jag som aldrig gråter när jag läser undrar vad som hände.  Morrie var det som hände. Albom porträtterar sin vän så varmt och levande att jag blir fäst vid den gamle mannen redan efter första sidan. Boken kan verka pretentiös, men de kloka orden är inbäddade i humor och ödmjukhet. Tisdagarna med Morrie är en berättelse värd att plocka fram ur bokhyllan med jämna mellanrum.

1 kommentar:

  1. Ja, det är sannerligen en rörande och klok bok. Dessutom tåls den att läsas om ibland. Själv har jag mina favoritstycken markerade med post-its. =)

    SvaraRadera