tisdag 13 mars 2012

Den unge Werthers lidanden

Källa

"... den lilla smula förstånd, som den ene kan ha mer än den andra, gör varken från eller till, när passionen rasar..."

Meningen ovan är en bra sammanfattning av Den unge Wertheres lidanden, skriven av Johann Wolfgang von Goethe. Boken från 1774 är en roman i brevformat, där den unge Werther genom brev till sin vän beskriver sin tillvaro och sin stora förälskelse i Lotte. Den unge Werthers lidanden har starka förromantiska drag och skiljer sig märkbart från tidigare böcker, präglade av upplysningen.

Jag har svårt att ta till mig berättelsen om den olycklige Werther. Att den väcker stor uppmärksamhet när den ges ut kan jag förstå. Det intima och passionerade greppet är nytt och förmodligen ganska uppfriskande efter en tid med moralpredikan om människans sunda förnuft. Det kan hända att mina 2000-talsögon är förstörda av senare böcker på samma tema. Jag upplever mest Werthers oändliga ältande i brev efter brev som långtråkigt och tjatigt. Den unge Werther må ha varit först, men det finns många efterföljare som är betydligt bättre. Intressant läsning ur litteraturhistoriskt perspektiv men inget mästerverk i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar