tisdag 20 mars 2012

Bokleverans

Resultatet av ett svagt ögonblick på adlibris: sju böcker rikare och några hundralappar fattigare.

Uppväxtklassikerboxen - Alice i underlandet, Den hemliga trädgården, Pappa långben, Unga kvinnor, Agnes Cecilia: en sällsam historia

Äntligen har boxen intagit sin plats i bokhyllan. Jag är så glad och nöjd. Ivrig som ett barn packar jag upp leveransen och får fram fem klassiska titlar med omslag som kan göra böckerna till årets finaste köp.


Tordyveln flyger i skymningen
Jag har för lite av Maria Gripe i bokhyllan, med tanke på att hon har bidragit till ett av mina finaste bokminnen från barndomen. Det är några veckor kvar till sommarlovet och vår lärare har högläsning ur Tordyveln flyger i skymningen. Genom fönstret lyser majsol, silad mellan ljusgröna björkar.Vi lutar oss över bänkarna, blundar och försvinner ut i försommaren tillsammans med bokens karaktärer. Med dubbla känslor planerar jag att läsa om den, förväntansfull men lite rädd att förstöra minnet av den.

Att skriva
För tillfället läser jag min första bok av Stephen King, förkastar tidigare fördomar och inser att jag är fast. Det lär bli mer King framöver. I Att skriva berättar han om sitt liv och delar med sig av tankar om författarskapet och skrivandets verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar