söndag 26 februari 2012

Livet på Scotland Street 44

Livet på Scotland Street 44
Källa
Söndagar har en tendens att bli nytto-dagar. Lindrar det dåliga samvetet av för lite plugg med tvättstuga och städning. Dessutom läser jag äntligen ut pocketen som värmt sängbordet den senaste veckan.

Livet på Scotland Street 44 är början på en ny serie av Alexander McCall Smith, tidigare känd för böckerna om damernas detektivbyrå. I inledningen till serien som skildrar livet bland Edinburghs gator får vi lära känna Pat som tar ett sabbatsår från universitetet. När hon blir inneboende hos den fåfänga Bruce blir hon snart bekant med kvarterets färgstarka personligheter.

Tyvärr blir jag besviken. I vanliga fall tycker jag om böcker som ger djupdykningar i vanliga människors liv. Dessvärre får jag aldrig någon känsla för karaktärerna som slängs ut och in ur berättelsen. Personerna känns platta och när boken är slut är jag inte ett dugg nyfiken på fortsättningen. Livet på Scotland Street 44 fungerar helt okej som tidsfördriv, men inte mer. Tillsamans är man mindre ensam och Igelkottens elegans är böcker på samma tema som jag däremot varmt rekommenderar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar