måndag 20 februari 2012

Gustavs grabb

Källa

Måndag. Jag inbillar mig att det är vår i luften. Lättad över att lämna terminens första delkurs bakom mig tar jag tunnelbanan in mot nya uppgifter, böcker och diskussioner. Sent seminarium = förmiddag med lästid. Äntligen får jag den där halvtimmen över för att läsa ut Gustavs grabb av Leif GW Persson.

Man kan undra vad en 20-åring ser i en självbiografi av Leif GW Persson, en 60+ man som på tisdagar skymtar förbi i TV för att prata om brott. Mycket. Gustavs grabb är mer än ytterligare en kändisbiografi som i första hand säljer upplagor tack vare ansiktet på framsidan, där innehållet är sekundärt. Persson är en duktig författare som genom sin bok inte bara skildrar sin egen uppväxt utan dessutom ger en god dos samtidshistoria, humor och allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar